Navigácia
Hlavná stránka Internetová ŽK Dôležité oznamy Novinky Fotoalbum Zverejňovanie Kontakt GDPR

Nedeľa 5. 5. 2024

Protidrogová prevencia a iné sociálno-patologické javy

Formy a prevencia šikanovania

Foriem  šikanovania  je  nespočetné  množstvo,  záleží  z  akého  hľadiska  sa  na  ňu pozeráme. Najčastejšie  rozlišujeme  šikanovanie  fyzické,  psychické,  zmiešané  a  novú  –modernú formu,  ktorou  je  kyberšikana -  ako  špecifická  forma  psychickej  šikany.  V základných  školách  sa najčastejšie  stretávame  so  šikanovaním  priamym  - posmešné poznámky  na  adresu  dieťaťa, provokujúce poznámky, hrubé žarty, ponižovania. príkazy, ktoré dostáva od iných detí, naháňanie, strkanie, údery, kopance, ktoré nemusia byť silné, ale obeť ich nevracia,  bitky , v ktorých je jeden z účastníkov  slabší  a  snaží  sa  uniknúť a  šikanovaním nepriamym  - vylúčenie  dieťaťa  z  kolektívu, šírenie  nepravdivých  informácii.  Kyberšikana je  moderný  spôsob  psychického  šikanovania, ktorému sa pre jeho závažnosť budeme venovať v samostatnom príspevku.      

 

PREVENCIA ŠIKANOVANIA    

Podľa tvrdení odborníkov - najlepšou cestou, ako zabrániť šikane, je vytvoriť v škole otvorenejšie a  priateľskejšie vzťahy. Výchovným problémom je lepšie a účinnejšie predchádzať, ako ich následne vykoreňovať a odstraňovať. Práve preto má prevencia strategický význam. Za dostatočný dôvod pre zaoberanie sa šikanovaním by sme mali považovať nasledujúce alarmujúce signály: ponižovanie a  zosmiešňovanie žiaka triedou, kritika žiaka, výčitky na jeho adresu nepriateľským, pohŕdavým tónom, prejavy nerovnoprávnosti, žiak dostáva povýšenecké príkazy, býva ostatnými komandovaný a  okrikovaný,  objavujú  sa  údery,  strkanie,  kopanie,  naháňanie,  štuchanie,  keď  žiak  dobrovoľne odovzdáva desiaty spolužiakovi, bitky, pri ktorých je jeden z účastníkov slabší a snaží sa uniknúť, žiak je osamelý, nemá kamarátov, nikto sa s ním nebaví, žiak vchádza do triedy zároveň s učiteľom, na  hodiny  prichádza  neskoro,  všade  chodí  ako  posledný,  cez  prestávky  postáva  nenápadne  pred kabinetom,  žiak  pôsobí  depresívne,  smutne    nešťastne,  ak    žiak  prehovoriť  pred  triedou,  je neistý, vystrašený, žiak počas hodín telesnej výchovy zostáva v triede, má nadmernú absenciu či už ospravedlnenú  alebo  neospravedlnenú,  žiakovi  sa  náhle  zhorší  prospech,  na  vyučovaní  je nesústredený, žiak má poškodené, špinavé alebo rozhádzané osobné veci a taktiež odev, na žiakovi pozorovať modriny, odreniny, škrabance alebo rezné rany, ktoré nevie dostatočne vysvetliť.            

Hore uvedené signály by sme mali brať za každých okolností vážne a situáciu overiť a preskúmať. Dieťaťu  je  potrebné  zabezpečiť  odbornú  pomoc  psychológa.  Mali  by  sme  sa  porozprávať  aj  s rodičmi a opýtať sa, či rodič nespozoroval niektoré z nižšie uvedených signálov:          

v  dieťa nenavštevujú kamaráti, spolužiaci;          

v  nemá priateľa na spoločné trávenie voľného času, nepozývajú ho na návštevu k iným deťom;         

v  stráca záujem o učenie, má nechuť ísť ráno do školy;  

v  cestou do školy a zo školy dieťa nechodí najkratšou cestou, ale strieda trasy, poprípade prosí o odvoz autom;     

v  býva doma smutné, máva výkyvy nálad, zmienky o samovražde, odmieta sa zdôveriť s tým, čo ho trápi;   

v  zaspáva s plačom, máva nepokojný spánok;     

v  býva doma agresívne k súrodencom alebo ku kamarátom;      

v  často doma hlási stratu osobných vecí;

v  žiada rodičov o peniaze, pričom nevie pomenovať načo ich potrebuje;           

v  sťažuje sa na bolesti brucha alebo hlavy, snaží sa, aby mohol ostať doma;     

v  zdržiava sa doma viac ako mal vo zvyku.         

 

Rodičia  majú  dôležitú  úlohu  pripraviť  svoje  deti  tak,  aby  zapadli  do  vonkajšieho  sveta  mimo rodiny.  Skôr, než deti začnú  chodiť  do školy,  sa musia naučiť ovládnuť svoje  agresívne impulzy. Naučiť  sa  uznať,  že  aj  ostatní  ľudia  majú  svoje  potreby. Dôležitú  úlohu  v  prevencii  teda zohrávajú aj rodičia, ktorí by mali pomôcť deťom nasledovne:    

v  byť príkladom dobrých vzťahov;

v  zvládať vlastnú agresivitu;

v  dávať najavo, že násilná agresia je neprijateľná;

v  zastaviť akýkoľvek náznak agresie.      

V  škole  je  potrebné  pokračovať  v  prvom  rade  prevenciou,  preventívnymi  aktivitami  v  úzkej spolupráci s rodičmi. Tieto prostriedky môžu pomôcť predchádzať vzniku šikanovania v triede a v škole, odstraňovať ho hneď v samom začiatku.       
 

koordinátor prevencie: Mgr. Škorvánková

Koordinátori

Koordinátor výchovy k manželstvu a rodičovstvu pre I. stupeň ZŠ

PaedDr. Adriána Škrková

plan_koordinatora_vmr_14_15.pdf

Plan_koordinátora vmr_13_14.doc

 

Koordinátor výchovy k manželstvu a rodičovstvu pre II. stupeň ZŠ

Mgr. Daniela Chutniaková

plan_koordinatora_2017_2018.doc

 

Koordinátor protidrogovej prevencie a iných sociálno-patologických javov pre I. stupeň ZŠ

Mgr. Elena Škorvánková

 

Koordinátor protidrogovej prevencie a iných sociálno-patologických javov pre II. stupeň ZŠ

PaedDr. Eva Štefaničiaková, PhD.

Zoznam článkov