Formy a prevencia šikanovania
Foriem šikanovania je nespočetné množstvo, záleží z akého hľadiska sa na ňu pozeráme. Najčastejšie rozlišujeme šikanovanie fyzické, psychické, zmiešané a novú –modernú formu, ktorou je kyberšikana - ako špecifická forma psychickej šikany. V základných školách sa najčastejšie stretávame so šikanovaním priamym - posmešné poznámky na adresu dieťaťa, provokujúce poznámky, hrubé žarty, ponižovania. príkazy, ktoré dostáva od iných detí, naháňanie, strkanie, údery, kopance, ktoré nemusia byť silné, ale obeť ich nevracia, bitky , v ktorých je jeden z účastníkov slabší a snaží sa uniknúť a šikanovaním nepriamym - vylúčenie dieťaťa z kolektívu, šírenie nepravdivých informácii. Kyberšikana je moderný spôsob psychického šikanovania, ktorému sa pre jeho závažnosť budeme venovať v samostatnom príspevku.
PREVENCIA ŠIKANOVANIA
Podľa tvrdení odborníkov - najlepšou cestou, ako zabrániť šikane, je vytvoriť v škole otvorenejšie a priateľskejšie vzťahy. Výchovným problémom je lepšie a účinnejšie predchádzať, ako ich následne vykoreňovať a odstraňovať. Práve preto má prevencia strategický význam. Za dostatočný dôvod pre zaoberanie sa šikanovaním by sme mali považovať nasledujúce alarmujúce signály: ponižovanie a zosmiešňovanie žiaka triedou, kritika žiaka, výčitky na jeho adresu nepriateľským, pohŕdavým tónom, prejavy nerovnoprávnosti, žiak dostáva povýšenecké príkazy, býva ostatnými komandovaný a okrikovaný, objavujú sa údery, strkanie, kopanie, naháňanie, štuchanie, keď žiak dobrovoľne odovzdáva desiaty spolužiakovi, bitky, pri ktorých je jeden z účastníkov slabší a snaží sa uniknúť, žiak je osamelý, nemá kamarátov, nikto sa s ním nebaví, žiak vchádza do triedy zároveň s učiteľom, na hodiny prichádza neskoro, všade chodí ako posledný, cez prestávky postáva nenápadne pred kabinetom, žiak pôsobí depresívne, smutne až nešťastne, ak má žiak prehovoriť pred triedou, je neistý, vystrašený, žiak počas hodín telesnej výchovy zostáva v triede, má nadmernú absenciu či už ospravedlnenú alebo neospravedlnenú, žiakovi sa náhle zhorší prospech, na vyučovaní je nesústredený, žiak má poškodené, špinavé alebo rozhádzané osobné veci a taktiež odev, na žiakovi pozorovať modriny, odreniny, škrabance alebo rezné rany, ktoré nevie dostatočne vysvetliť.
Hore uvedené signály by sme mali brať za každých okolností vážne a situáciu overiť a preskúmať. Dieťaťu je potrebné zabezpečiť odbornú pomoc psychológa. Mali by sme sa porozprávať aj s rodičmi a opýtať sa, či rodič nespozoroval niektoré z nižšie uvedených signálov:
v dieťa nenavštevujú kamaráti, spolužiaci;
v nemá priateľa na spoločné trávenie voľného času, nepozývajú ho na návštevu k iným deťom;
v stráca záujem o učenie, má nechuť ísť ráno do školy;
v cestou do školy a zo školy dieťa nechodí najkratšou cestou, ale strieda trasy, poprípade prosí o odvoz autom;
v býva doma smutné, máva výkyvy nálad, zmienky o samovražde, odmieta sa zdôveriť s tým, čo ho trápi;
v zaspáva s plačom, máva nepokojný spánok;
v býva doma agresívne k súrodencom alebo ku kamarátom;
v často doma hlási stratu osobných vecí;
v žiada rodičov o peniaze, pričom nevie pomenovať načo ich potrebuje;
v sťažuje sa na bolesti brucha alebo hlavy, snaží sa, aby mohol ostať doma;
v zdržiava sa doma viac ako mal vo zvyku.
Rodičia majú dôležitú úlohu pripraviť svoje deti tak, aby zapadli do vonkajšieho sveta mimo rodiny. Skôr, než deti začnú chodiť do školy, sa musia naučiť ovládnuť svoje agresívne impulzy. Naučiť sa uznať, že aj ostatní ľudia majú svoje potreby. Dôležitú úlohu v prevencii teda zohrávajú aj rodičia, ktorí by mali pomôcť deťom nasledovne:
v byť príkladom dobrých vzťahov;
v zvládať vlastnú agresivitu;
v dávať najavo, že násilná agresia je neprijateľná;
v zastaviť akýkoľvek náznak agresie.
V škole je potrebné pokračovať v prvom rade prevenciou, preventívnymi aktivitami v úzkej spolupráci s rodičmi. Tieto prostriedky môžu pomôcť predchádzať vzniku šikanovania v triede a v škole, odstraňovať ho hneď v samom začiatku.
koordinátor prevencie: Mgr. Škorvánková