Navigácia
Hlavná stránka Internetová ŽK Dôležité oznamy Novinky Fotoalbum Zverejňovanie Kontakt GDPR

Štvrtok 25. 4. 2024

Protidrogová prevencia a iné sociálno-patologické javy

  • Na prvom stupni našej školy sme si pripomenuli Európsky týždeň boja proti drogám rôznymi aktivitami. Aktivity boli zamerané na odpútavanie pozornosti od vplyvov rôznych závislostí. Naši žiaci mali a majú možnosť zapojiť sa do rôznych krúžkov, vedomostných kvízov, do rôznych športových aktivít.

    Vzhľadom na epidemiologickú situáciu boli aktivity riešené v triednych kolektívoch prostredníctvom triednických hodín, výtvarnej výchovy, telesnej výchovy, ... Žiaci boli vedení k tomu, ako predchádzať nude, nečinnosti, boli poučení o zdravom životnom štýle, o tom, ako rozvíjať dôveru v detskom kolektíve, spoluprácu a vzájomnú pomoc.

    Len nevhodne strávený voľný čas, zvedavosť už aj u malých detí, podporujú túžbu skúsiť niečo nové, nedovolené a riskantné. Žiaci sú neustále vedení k úcte k životu a zdraviu. Svoje pocity žiaci vyjadrili rôznymi plagátmi, výtvarnými prácami, PC prezentáciami...

    Prvý ročník  smeroval svoje aktivity k nácviku komunikačných zručností, k vzájomnému spoznávaniu sa, k vytváraniu pozitívnych vzťahov v triede.

    Žiaci druhého ročníka smerovali svoje aktivity k hrám, prostredníctvom ktorých  sa zisťovali vzťahy medzi žiakmi v triede, žiaci 2.A sa zúčastnili prieskumu.

    Tretí ročník bol zameraný na preferovanie zdravého životného štýlu. Svoje názory žiaci vyjadrili kresbami a PC prezentáciami. Najaktívnejší boli žiaci 3. A a 3.B triedy.

    Žiaci štvrtého ročníka  besedovali na témy alkohol, cigarety, šikanovanie, sladkosti,... ako sa nestať závislým,... Ich triednické hodiny boli zamerané na monitorovanie postojov žiakov k cigaretám, k alkoholu, k šikanovaniu, k zdravému životnému štýlu, k záujmu o šport.

    Aktivity, ktoré realizujeme v spolupráci s CPPPaP Námestovo, boli vzhľadom k epidemiologickej situácii presunuté na druhý polrok školského roka 2021/2022.

    Mgr. Elena Škorvánková
    03.12.2021 20:19 | viac »
  • Žiaci mladšieho školského veku sa bežne pohybujú v prostredí internetu. Vzhľadom na obmedzenia, ktoré v tomto období máme, žiaci trávia viac času doma, teda aj viac času na internete. V rámci prevencie sme považovali  za potrebné priblížiť žiakom nebezpečenstvá, ktoré na nich na internete číhajú. V dňoch 19. a 20. novembra 2020 sme uskutočnili aktivity v spolupráci s CPPPa P Námestovo  pre žiakov 3. ročníka, cieľom ktorých bolo ukázať žiakom, ako sa správať vo virtuálnom svete. Prostredníctvom aktivít a diskusie boli žiaci podnecovaní k uvažovaniu o rôznych rizikách, boli informovaní o spôsoboch, ako sa im brániť.                                                                                                 

                                                              Koordinátor 1.- 4.ročník

    23.11.2020 10:34 | viac »
  • Ak máte podozrenie, že dieťa vo Vašom okolí je týrané, sexuálne zneužívané alebo zanedbávané, obráťte sa na orgán sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately (na najbližšom úrade práce, sociálnych vecí a rodiny).

    Ak máte podozrenie, že dieťa sa stalo obeťou trestného činu, obráťte sa na Policajný zbor SR alebo na prokuratúru.

    Organizácia/inštitúcia

    Kontakt

    Polícia (bezplatná non stop tiesňová linka)

    158

    Bezplatná telefonická linka pre nahlasovanie prípadov zanedbávania starostlivosti o deti – Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny

    0800 191 222

    Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny Námestovo, oddelenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately

    043/24 45 600 - 604

     

    Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny Námestovo, pracovisko Tvrdošín, oddelenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately

    043/24 47 601 ,
    602, 604

    Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie Námestovo

    043/55 81 066

    0911 127 111

    Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie Tvrdošín

    043/53 91 160

    0911 539 116

    Súkromné centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie Tvrdošín

    0948 878 875

    Dom Charitas sv. Hildegardy z Bingenu v Rabči (zariadenie núdzového bývania pre matky s deťmi a tehotné ženy)

    0914 320 520

    Poradenské centrum Dolný Kubín (odborné poradenstvo pre obete domáceho násilia a osoby, ktoré sa ocitli v zložitej situácii)

    0917 328 555

    Linka pomoci/Áno pre život, Rajecké Teplice (bezplatná non stop linka pre ľudí v krízovej životnej situácii)

    0800 120 024

    Linka detskej istoty (bezplatná non stop linka)

    116 111

    Linka pre nezvestné deti (bezplatná non stop linka)

    116 000

    Detské advokačné centrum Náruč, Žilina

    0903 535 445

    Centrum Slniečko, Nitra – poradňa pre obete domáceho násilia (počas pracovných dní od 7:30 – 12:00, od 12:30 – 16:00)

    0917 545 808

    Národná linka pomoci ženám zažívajúcim týranie a domáce násilie (bezplatná telefonická linka)

    0800 212 212

    Linka pomoci obetiam – non stop linka, informuje o službách pre obete a prístup k nim

    0800 111 321

    Centrum právnej pomoci Tvrdošín (právna pomoc obetiam trestných činov; pre osoby nachádzajúce sa v hmotnej núdzi)

    0650 105 100

    IPčko, Internetová poradňa pre mladých ľudí

    www.ipcko.sk

     

    19.11.2019 14:37 | viac »
  • Vážení rodičia!

    Blížia sa dvojmesačné prázdniny, čas radosti detí a čas spoločných dovoleniek. Pre deti ale predstavujú veľké riziko úrazu. Počas letných prázdnin ohrozujú deti nielen úrazy doma, ale množstvo rizík, medzi ktoré patria, športové aktivity, pobyty pri vode...Najväčším nebezpečenstvom je v dnešnej dobe virtuálne prostredie. Rodičia by mali odmalička upozorňovať deti na to, že internet je verejný priestor a že čokoľvek naň umiestnia, sa skôr či neskôr môže dostať aj do nesprávnych rúk. Rodičia by mali naučiť svoje deti, že v internetovom priestore je cudzí človek nebezpečnejší ako ten, ktorý stojí pred domom. V reálnom svete deti dokážu skôr odhaliť klamára a podvodníka. Na internete je to ťažké preto, lebo neznámy človek môže mať meno žiaka zo školy, či meno kamaráta od susedov. Naučiť deti,  keď sa im bude zdať niečo podozrivé, aby  prišli za rodičmi a poradili sa s nimi. Najlepšie bude, keď naučíte svoje deti zásadné pravidlo na prežitie v online džungli, a to je, aby nikdy ničomu neverili. Tí v hrách oslovujú deti s prísľubom vylepšenia hry a pýtajú od nich mobilné čísla. Potom im posielajú spoplatnené SMS alebo objednávky platené cez mobil. Dbajte na to, aby mobil vášho dieťaťa neumožňoval platby a zablokujte volania na spoplatnené čísla. Naučte dieťa, že číslo mobilu nesmie cudzím ľuďom prezrádzať. Upozornite deti, aby si nevšímali inzeráty a ponuky vecí zadarmo. Deti sa rýchlo dajú nalákať na rôzne súťaže sľubujúce iPhone. Väčšina týchto ponúk je podvod. Všetky sociálne siete a hry sú vytvorené s tým, aby v maximálnej miere udržiavali užívateľa vo virtuálnom prostredí. Rodičia by si mali neustále všímať, koľko času dieťa trávi s mobilným telefónom v ruke, na sociálnych sieťach, na YouTube a pri počítačových hrách. Milí rodičia! Zaujímajte sa o online aktivity dieťaťa. Hovorte s vašimi deťmi o ich reálnom, ale aj online živote. Zaujímajte sa o to, čomu sa na svojich zariadeniach venujú, s kým komunikujú. Zistite, či dieťa nemá nejaké problémy. U detí a tínedžerov fungujú často technológie ako ľahký únik od problémov reálneho sveta. Najčastejšie ich trápia problémy v škole, vzťahy alebo šikana. Ak im nedokážu čeliť, snažia sa na problémy na internete alebo pri hrách zabudnúť.
    Príjemné prázdniny bez nebezpečenstiev a úrazov želá

                                                                                     Mgr. Elena Škorvánková, koordinátor

    11.06.2019 08:29 | viac »
  • Blížia sa vianočné sviatky ,rodina sa teší na spoločne strávené chvíle. Venujeme si viac pozornosti a samozrejme, snažíme sa tieto spoločné chvíle aj „ zvečniť“. Snažme sa byť však opatrní , hlavne pri zverejňovaní týchto fotografií na sociálnych sieťach. Sociálne siete sa u väčšiny ľudí stali každodennou záležitosťou. Môžeme komunikovať so svojimi blízkymi aj keď sa nachádzajú na druhej strane sveta a dozvieme sa množstvo užitočných informácií. Niekedy však nastane chyba v systéme a mnoho užívateľov za to zaplatí tým najcennejším – bezpečnosťou svojich detí.

    Internet a deti nie sú vždy, alebo takmer nikdy, dobrou kombináciou. Rodičia prispievajú na sociálne siete fotografiami alebo videami svojich detí. Na jednej strane je to milé, dojemné a niekedy aj zábavné, no na druhej strane, sa môžu tieto fotografie či videá dostať do hľadáčika zákerných ľudí. Vždy je to nebezpečenstvo, zverejňovať akékoľvek fotografie z vášho súkromného života, či už ide o vašich potomkov alebo nie.

    Krádež detí

    Tieto situácie sa stávajú veľmi často: vaše dieťa bude mať narodeniny, pekne ho oblečiete, upravíte a odfotíte si ho na svoj telefón. S najväčšou pravdepodobnosťou túto fotografiu zverejníte aj na sociálnej sieti s vašimi priateľmi a rodinou.

    V internetovom svete sa však nachádzajú aj ľudia s duševnými či inými poruchami, ktorí môžu fotky vašich deti použiť ako pomôcku vo svojich erotických fantáziách. Nájsť a potrestať ich je skoro nemožné.Každým dňom sa na internete zvyšuje popularita v hroznom trende – Digitálny Únos. Ide o úmyselnú krádež detských fotografií zo sociálnych sietí a ich následné použitie, ako svoje vlastné.Napríklad, na Instagrame si niektorí ľudia vytvárajú profily, vezmú si obrázky cudzích detí a prezentujú sa, že sú niekto úplne iný. Môžete ich nájsť pod hashtagom #babyrp, #adoptionrp a #orphanrp. Ak si vyhľadáte tieto odkazy, nájdete stovky tisíc obrázkov usmievavých detí, kde o nich píšu koľko majú rokov, kto je ich mama a otec, kde sa hrajú, čo majú radi a to nie je všetko. Určite by nebolo príjemné vidieť tam svoje dieťa. Podvodníci sú schopní zájsť aj ďalej. Vytvoria si profil s menom dieťaťa, alebo jeho fotografiu šíria na rôznych portáloch s nadpismi ako: „Som nešťastná sirota“, „Mojím snom je nájsť milujúcu rodinu“. Potom sa na základe fotografií objavujú komentáre potencionálnych adoptívnych rodičov, ktorí svoju identitu taktiež len predstierajú.Keď sa nájde niekto, kto by sa ho ujal a zaplatil by za to, začne sa po dieťati pátranie. Nie je to až také zložité, pretože rodičia na fotografiách často označujú miesto, kde bola vytvorená alebo kam sa s dieťatkom chystajú. Je to skutočne desivé a môže sa to stáť hocikedy, vy sa pozriete von oknom alebo pôjdete do školy a už ho nenájdete.

     

    .Ako sa vyhnúť nebezpečenstvu

    1. Snažte sa nezverejňovať fotky detí na sociálnych sieťach alebo to robte len minimálne. Platí to najmä u obrázkov, kde sú deti bez oblečenia (pri kúpaní, dojčení a podobne).
    2. Nepovoľte cudzím osobám prístup na váš účet a hlavne k fotografiám. Zdieľajte ich radšej so svojimi blízkymi v súkromných správach alebo na inom chránenom portáli (napr. e-mail).
    3. Ak sa neviete zbaviť tejto „zábavky“, robte to aspoň s rozumom. Neopisujte fotografie do podrobností, neukazujte na nich, kde sa vaše deti zvyčajne hrajú alebo kam chodia do školy a kam často chodia vo voľnom čase.
    4. Pred uverejnením si na fotografiu vodoznak. Vytvoríte ich pomocou editoru fotografií alebo s aplikáciou vo vašom smartfóne.
    5. Poproste vašu rodinu či priateľov, aby tieto fotografie s nikým nezdieľali bez vášho povolenia.
    6. To, čo je teraz milé a rozkošné, môže byť v budúcnosti pre dieťa nepríjemné. Dávajte si na to pozor, niekedy sa to skomplikuje tak, že už svoje dieťa nikdy neuvidíte.

    zdroj: takprosto.cc

     

     

    Pamätajte, šťastie má rado ticho.    Príjemné vianočné sviatky -koordinátor 1.-4. ročník

     

    21.12.2018 10:20 | viac »
  • Koniec novembra patrí tradične v 1.a 4.ročníku zvýšenému záujmu o drogovú prevenciu a prevenciuostatných sociálno-patologických javov.

    Žiaci 4.ročníka ukázali, že čas, strávený pri športe, je najvhodnejším riešením toho, aby sa ich kolektív utužoval, aby vládla v ňom príjemná atmosféra. Uskutočnili ročníkový turnaj vo vybíjanej. Taktiež vyplnili dotazníky ,ktorým predchádzali prednášky výchovnej poradkyne o tom, čo sa už môže za šikanovanie považovať. Teší nás, že sa našiel v ročníku kolektív, v ktorom nikto nikoho neosočuje, nikto sa nikomu nevysmieva, dokonca sa väčšina vyjadrila, že im je v triede dobre.

    3. ročník bol tento rok nasmerovaný na to, ako predchádzať rôznym závislostiam, na to – ako  ľahko môže závislosť vzniknúť. Príbeh o Zajkovi poukázal, ako sa jednoducho  z obyčajnej aktivity stane závislosť. Z akej závislosti majú obavy, vyjadrili svojimi kresbami.

    2.ročník – žiaci  riešili v skupinkách pracovné listy, ktorých cieľom bolo pochopiť, že výsmech, zúfalstvo a nezhody by sa v dobrom kolektíve  vyskytovať nemali. V dobrom kolektíve by mala panovať dobrá nálada, tak ako v kolektívnej hre, ktorú ich pani učiteľky naučili- Hra na dobrú náladu.

    Žiaci  1.ročníka po rozhovore s pani učiteľkami na tému-Môj voľný čas , vytvorili v skupinkách plagáty.Na plagátoch vyjadrili ,čo  robievajú vo voľnom čase nesprávne, čo správne.

    Fotogaléria:

    18.12.2018 12:52 | viac »
  •  V rámci Európskeho týždňa boja proti drogám , sme sa viac ako inokedy venovali rôznym prevenčným aktivitám ,ktoré boli zamerané na zdravý životný štýl , zmysluplné trávenie voľného času a na zlepšenie školskej klímy. Do aktivít sa zapojili všetky ročníky prvého stupňa . Žiaci prvého ročníka nacvičili spoločný ľudový tanček , čím  zapracovali na zlepšení medzitriednych vzťahov. Druhý ročník sa venoval výrobe protidrogových plagátov . Tretiaci  ukázali, že najlepšou zbraňou proti sociálno-patologickým javom je šport a zmysluplné trávenie voľného času. Žiaci 4. ročníka pripravili PC  prezentácie, ktoré boli zamerané na  boj proti fajčeniu , alkoholu  a  na zdravý životný štýl.

                                                  koordinátor   Mgr. Škorvánková Elena

    Fotoalbum:

    22.12.2017 12:58 | viac »
  •        Rodina je dôležitá bunka spoločnosti. Malo by to byť miesto plné lásky, istoty, kde vyrastajú noví plnohodnotní ľudia našej spoločnosti.

    08.11.2017 08:13 | viac »
  • to sú hlavné myšlienky prevenčného programu pre prvý stupeň ZŠ , ktorý je nasmerovaný k zníženiu pravdepodobnosti rozvoja závislostí. Pri mladších žiakoch je snaha o to,  aby žiaci v tomto veku nepodľahli činnostiam, ktoré by neskôr viedli k závislostiam rôzneho druhu. Na základe špeciálnych rozprávok vedieme deti k tomu ,aby samé nachádzali v príbehoch poučenie, niektoré situácie si zahrali improvizovanými scénkami ,prípadne ich ilustrovali. Dnes, keď sú aj deti obklopené množstvom moderných technológii, je dôležité, aby sme preventívne  programy  zamerali aj na prevenciu nelátkových závislostí. Rozprávkové príbehy sme zvolili ako najvhodnejšiu formu pre túto vekovú kategóriu a skonštatovali sme , že patria medzi vhodné aj z hľadiska časových možností. V tomto programe, ktorý sme vyskúšali so žiakmi 2. a 4. ročníka ,budeme pokračovať aj v budúcom školskom roku.

                   Protidrogova.PDF                                                                                                Mgr.Škorvánková E.

    22.06.2017 07:48 | viac »
  • 2016/2017

    Na zamyslenie rodičom....

    Rodina má byť pre dieťa miestom istoty, miestom pevných vzťahov. Každé dieťa však nemá možnosť žiť v pokojnej rodine, v rodine, ktorá mu zaručuje bezpečie. Ku stretom názorov, k nezhodám však dochádza asi v každej rodine. Z pohľadu dieťaťa však aj ten najmenší problém, tá najmenšia nezhoda spôsobujú neistotu. Pre dieťa sú takéto chvíle najťažšie a deti na ne aj rôzne reagujú. Ten, kto vychováva, by preto mal vnímať aj pocity dieťaťa. Rôzne prejavy správania detí /zvlášť negatívne/ môžu mať korene práve v týchto nezhodách v rodine. Preto pri riešení problémov správania je potrebné hľadať príčiny. Veď duša dieťaťa je veľmi krehká, treba sa o ňu starať s láskou.
    koordinátor pre 1. - 4. ročník
     
    21.10.2016 15:20 | viac »
  • Dnes sa už nepredpokladá, že škola je bezpečné miesto, kde dieťa môže robiť len tie správne veci. Škola je prirodzené prostredie a odraz reálneho sveta. Práve tu je vhodné začať s prevenciou. . Deti vo veku od 6 do 12 rokov sa učia vychádzať so svojimi vrstovníkmi, zapájajú sa do skupín a uspokojujú svoje telesné a duševné potreby. Zúčastňujú sa rôznych súťaží, výstav a preventívnych programov pre ne pripravených.
    V školskom roku 2015- 2016 sa venujeme v rámci prevencie piatim okruhom , ktoré rozvíjame v rôznych aktivitách
    16. 10.  -Svetový deň výživy,
    -Týždeň boja proti drogám- tretí novembrový týždeň
     07. 04. -Svetový deň zdravia
     31. 05. - Svetový deň bez tabaku
     26. 06. - Medzinárodný deň protidrogovej závislosti
    Aktivity, v ktorých rozvíjame dané témy ,dávajú možnosti - nenásilnou formou vplývať na deti a pomáhať im nájsť správnu cestu .
                                                                           
                                                                                      Mgr. Škorvánková Elena        
    09.02.2016 16:47 | viac »
  • Aj v novom školskom roku je jednou z našich priorít prevencia sociálno-patologických javov. Preventívnu funkciu výchovy vo voľnom čase plní v našej škole aj školský klub detí. V tomto školskom roku sa počet žiakov zvýšil na 41, čo nás teší, nakoľko organizovaním voľno-časovej činnosti je možné prispieť k zníženiu rizika vzniku sociálno-patologických činností. Zameraním činnosti a režimom dňa vedie klub detí k vytvoreniu a osvojeniu si postoja k voľnému času ako k hodnote. Deti učíme vypĺňať si svoj voľný čas činnosťou, ktorá im prináša pocit sebarealizácie a radosti. Aj v klube sa však stretávame s rôznymi nežiaducimi formami prejavov: napr. slovnou a niekedy aj fyzickou agresivitou, s pokusmi o šikanovanie. Práve organizovaním rôznych záujmových činností, chceme týmto javom predchádzať. Deti vychovávame k zdravému životnému štýlu, k zodpovednosti za svoje zdravie, aj za svoje konanie, posilňujeme komunikačné zručnosti, zvyšujeme sociálne kompetencie, snažíme sa odstraňovať nedostatky v psychickej regulácii, rozvíjame schopnosť nájsť si svoje miesto v skupine, formujeme životné postoje...Musíme však skonštatovať, že postoje okolia voči školskému klubu sa menia len veľmi pomaly a pretrváva názor/ hlavne u rodičov menších detí/, že školský klub je len nejakou „úschovňou“ detí počas neprítomnosti rodičov. Dnes však školský klub pôsobí hlavne prevenčne, plní úlohy výchovné, vzdelávacie i sociálne. Funkciou školského klubu je

    • reprodukcia pracovnej sily,
    • všestranný rozvoj osobnosti,
    • uspokojovanie životných potrieb,
    • plnenie spoločenských úloh.
    Mgr. Elena Škorvánková
    koordinátor
     
     
      
    09.02.2016 16:48 | viac »
  • Bezpečne i počas prázdnin, v tomto duchu sa niesla prednáška, spojená s besedou, ktorá sa konala dňa 24.6.2015. Zúčastnili sa jej žiaci 2.ročníka. Bola súčasťou prevenčného plánu pre 1. stupeň, tematicky zapadla do kurzu“ Ochrana zdravia a života“. Žiaci si zopakovali - aké nástrahy na nich počas letných prázdnin číhajú, ako im môžu predchádzať, tiež ako postupovať pri už vzniknutých situáciách. Žiaci sa zapájali otázkami k daným témam, tiež hovorili o svojich skúsenostiach. K daným témam pripravili kresby , vyplnili dotazníky. Ďakujeme p. preventistovi z Mestskej polície Námestovo - Mgr. Hajdučíkovi Miroslavovi, tiež p. triednym učiteľkám za zhovievavosť a podporu.
     

    koordinátor

     
    28.06.2015 22:02 | viac »
  • Pozor na výstrahy nových technológií

    Vážení rodičia!

    S blížiacimi sa prázdninami sa približuje aj riziko, že deti budú tráviť viac času s novými technológiami – počítač, internet, mobilný telefón...

    12.06.2015 13:44 | viac »
  • Primárna prevencia na prvom stupni
    Primárna prevencia na prvom stupni nie je len o predchádzaní vzniku závislostí a prvému kontaktu s drogou vôbec. Nie je to len poukazovanie na nebezpečenstvo, ktoré sprevádza užívanie drog, ale aj výchova k  prežitiu plnohodnotného života - v škole , vo vzťahoch, ktoré nepotrebujú žiadne upokojujúce prostriedky.
    09.04.2015 11:56 | viac »
  • V dňoch 22. – 24. septembra 2014 koordinátor protidrogovej prevencie Mgr. Martin Skočík spolu s PaedDr. Marcelou Skočíkovou, PhD. a Mgr. Danielou Chutniakovou realizovali v našej škole už 10. ročník preventívno-výchovného programu s názvom „Dni boja proti drogám“.

    Preventívno-výchovný program sa zameriaval na prevenciu drogovej závislosti u žiakov 9. ročníkov, teda 14-15 ročných tínedžerov, ktorí sú podľa výskumov najviac ohrozenou skupinou začínajúcou s užívaním drog. Počet drogujúcej mládeže sa každým rokom zvyšuje, preto je veľmi dôležité vykonávať prevenciu v tejto oblasti. K úspešnému zdolávaniu prekážok treba žiakov viesť, je potrebné ich naučiť vytyčovať svoje ciele, aby pochopili, aký hrozný dopad má užívanie drog na človeka. Životné situácie  sú v dnešnej dobe mimoriadne náročné a vyžadujú značnú psychickú odolnosť. Od človeka sa čoraz viacej vyžaduje kreatívne myslenie pri riešení náročných a neobvyklých situácií. Vôľa žiaka sa rozvíja v procese činnosti, dieťa sa nerodí s hotovými mravnými vlastnosťami, preto vhodnými metódami možno pozitívne vplývať na rozvoj jeho osobnosti.

    V prvý deň žiaci absolvovali prednášku s drogovou problematikou a trestno–právnou zodpovednosťou. Prednášku viedol slovom a obrazom Mgr. pl. Tibor Šándor, policajt – preventista. Druhá prednáška bola zameraná na sexuálnu výchovu mládeže, tú si pre žiakov pripravil Mgr. Martin Skočík.

    Druhý deň akcie bol  pomenovaný „Športom proti drogám“. Žiaci boli rozdelení do skupín po šiestich, kde si určili vedúceho. Družstvá medzi sebou súťažili v športových, ale i vedomostných súťažiach.

    Preventívno-výchovný program bol zakončený autentickými výpoveďami klientov resocializačného centra Z-Návrat z Bobrova. Žiaci mali možnosť vypočuť si smutné životné príbehy klientov zariadenia. Prednášku viedol PhDr. Marcel Zemančík – riaditeľ centra. Posledný deň sa viedol aj v znamení  oceňovania, nakoľko druhý deň bol súťažný. Žiaci sa dozvedeli ako sa im darilo v súťaži. Najlepšie tri tímy dostali pekné vecné ceny a taktiež miešaný nealkoholický nápoj.

    Poďakovanie za aktívnu spoluprácu a materiálnu pomoc patrí všetkým prednášajúcim, Obecnému úradu v Rabči, p. Monike Adamčíkovej, p. Miroslavovi Adamčíkovi a p. Tadeášovi Joščákovi.

    Mgr. Martin Skočík
    Fotogaléria

     
    11.03.2015 23:04 | viac »
  • 1. - 4. ročník

    Ak má byť prevencia účinná, je potrebné začať s ňou už na nižšom stupni vzdelávacieho zariadenia. Už tu je dôležité vštepovať deťom, že ich zdravie je dôležité, že ho treba chrániť a podporovať, že je potrebné vyhýbať sa niektorým veciam ako alkoholické nápoje, tabletky, cigarety. U mladších žiakov je okrem iného dôležité formovať v rámci prevencie aj kladné medziľudské vzťahy, pozitívny vzťah k svojmu okoliu, viesť ich k správnemu tráveniu voľného času... Do tohto „boja“ sa neustále zapájajú pani triedne učiteľky, pani asistentky, ktoré nielen v rámci vyučovania, ale počas svojho osobného voľna venujú žiakom neustálu pozornosť, aby ich činnosti boli nasmerované správne.

    V tomto týždni uskutočnili:

    v 1.ročníku - Komunikačné hry /nácvik komunikačných zručností/
    - vzájomné spoznávanie, vytváranie pozitívnych vzťahov v skupine.
    v
    2.ročníku - Návrat k tradíciám

    - nacvičili jednoduchý ľudový tanec, danú problematiku aj výtvarne spracovali.
    v
    3.ročníku
    -
    uskutočnili dvojhodinovú vychádzku do prírody, na ktorej sa naučili dve nové pohybové hry, ktoré by mali byť pre nich lákadlom na ďalší pobyt v prírode. Tematiku výtvarne spracovali.
    v
    4.ročníku – Vybral som si život, nie drogy!
    -
    uskutočnili súťaž o najkrajšie grafické plagáty, ktoré boli spracované do prezentácie. Táto je na webe školy, tiež v tlačenej forme na paneli na dolnej chodbe.
    Prezentácia plagátov: plagát1  plagát2
      plagát3  plagát4  plagát5  plagát6  plagát7  plagát8  plagát9


    Akcie sa nachádzajú vo fotodokumentácii školy.
     
    Mgr. Škorvánková
     
     
    24.11.2014 14:50 | viac »
  • Výchova k zdraviu v školách patrí jednoznačne k primárnej prevencii zdravotných problémov a sociálno-patologických javov. V súčasnosti  nie  je samostatným predmetom. Tézy o zdraví sú súčasťou predmetov na 1. stupni ZŠ – Prírodoveda, Vlastiveda, Etická výchova, Telesná výchova, ... Aj v tomto školskom roku prebieha v rámci projektu „Stravuj sa zdravo“ niekoľko aktivít. Pod vedením p. učiteliek  Mgr. Slovíkovej a Mgr. Juritkovej pripravili aj ostatné pani učiteľky rôzne aktivity v priebehu celého týždňa, cieľom ktorých je  viesť žiakov k zdravému životnému štýlu, pestovať u žiakov pozitívny vzťah k zdravej strave, čo myslím veľmi vystihuje  jedno z hesiel -„Jedz a hýb sa!“ Týždňu zdravej výživy predchádzal "Deň mlieka". Informácie o priebehu aktivít zverejnia pani učiteľky na portáli školy.
     
    koordinátor prevencie: Mgr. Škorvánková

     
    25.10.2014 10:07 | viac »
  • Prevencia je dlhodobý proces. K jej základným prvkom nepatria len jednorazové aktivity (prednášky, besedy, diskusie, kvízy,...), ale za základný prvok prevencie považujeme aj poskytnutie vhodnej alternatívy na trávenie voľného času žiakov. Aj v tomto školskom roku sa snažíme  poskytovať  rôznorodú krúžkovú činnosť. Na škole pracujú krúžky so zameraním na šport, jazykové krúžky, počítačové,....V tomto školskom roku pracuje na škole viac ako 20 krúžkov. Ďalšou z možností je zapájanie sa žiakov našej školy do rôznych typov súťaží a olympiád. Aj tieto aktivity smerujú žiakov k zmysluplnému tráveniu voľného času, dávajú  im možnosť posilňovať svoje záujmy, a zároveň sú jednou z možností ako prežiť úspech. K ďalším možnostiam patria koncoročné výlety, exkurzie, a iné akcie organizované školou, či školský klubom. V neposlednom rade sú to triednické hodiny a ich náplň. Na ponuke voľnočasových aktivít majú možnosť participovať aj samotní žiaci, a to formou vlastných nápadov, návrhov činností, ktoré by mali záujem vykonávať. Návrhy môžu vedeniu školy predkladať prostredníctvom žiackeho parlamentu. Pokiaľ to škole umožnia personálne a priestorové podmienky, vedenie školy sa bude snažiť návrhy žiakov akceptovať.

    koordinátor: Mgr. Škorvánková

    16.10.2014 15:06 | viac »
  • Január 2014

    Čo neviete o fajčení? Fakty, ktoré vás možno šokujú...

    Máte pocit, že o škodlivosti fajčenia už bolo povedané všetko a nič vás viac neprekvapí? My to skúsime.
    Každá ďalšia obeť tabaku, ktorá začne fajčiť v mladom veku, prinesie tabakovým spoločnostiam miliónové zisky. Nebudeme tu rozoberať všetky choroby, ktoré s fajčením súvisia, hoci ich je zhruba päťdesiat. Zameriame sa na tie menej známe kutočnosti.
    Vedeli ste napríklad, že: tabakový dym obsahuje aj
    - arzén – ako jed na potkany
    - dioxíny – ako spaľovne odpadu
    - formaldehyd – ako guličky proti moliam
    - kadmium – ako umelé hnojivá
    - kyanid – ako jed na myši
    - močovinu – ako ľudské výlučky
    - oxid uhoľnatý – ako výfukové plyny
    - decht – ako sadze v komíne
    - nikotín – ako jed na vošky
    Viete, že: každá ďalšia obeť tabaku, ktorá začne fajčiť v mladom veku, prinesie tabakovým spoločnostiam miliónové zisky? To je tiež dôvod, prečo sa stále vypláca tabakovým koncernom toľko investovať do reklamy a propagácie svojich výrobkov.
    Vedeli ste, že: nikotín sa dostane do mozgu už do 10 sekúnd potom, čo vdýchnete dym z cigarety do pľúc?
    Vedeli ste, že: jedna cigareta vyfajčená na 10 ťahov poskytne svojmu spotrebiteľovi 10 dávok drogy? Pri spotrebe 20 cigariet denne je to teda 200 dávok drogy!
    Vedeli ste, že: i jedna cigareta stačí, aby mozog dostal informáciu, že sa stretol s drogou, do pľúc vnikli látky schopné vyvolať zápalové ochorenie i rakovinové bujnenie, aby sa okamžite zúžili cievy a tkanivá pocítili nedostatok kyslíka, srdce pracovalo rýchlejšie a človek ochorel alebo dokonca náhle zomrel?
    Vedeli ste, že: pobyt v zafajčenom prostredí môže u kardiakov a astmatikov vyvolať srdcový či astmatický záchvat? U zdravých ľudí vyvolá prinajmenšom podráždenie slizníc očí a dýchacích ciest. Veľmi časté sú bolesti hlavy, pocity nevoľnosti a závrate. Najviac zraniteľné pasívnym fajčením sú deti. Ich pľúca sú menšie a deti vdýchnu za rovnaký čas na kilogram hmotnosti viac škodlivín, než dospelý človek. Ľahšie ich postihnú infekcie dýchacích ciest a zápaly stredného ucha, vznikajú u nich alergie a navyše pasívne fajčenie môže súvisieť aj so syndrómom náhleho úmrtia dojčiat
    Je mnoho dôvodov, prečo nebrať fajčenie - zvlášť v mladom veku na ľahkú váhu. Avšak  musíme si uvedomiť hlavne my - dospelí, že nestačia len príkazy a zákazy, ale najlepšie je ísť svojim deťom a celému okoliu vzorom.


     
    koordinátor prevencie: Mgr. Škorvánková
     
     

     
    16.10.2014 15:06 | viac »
  • Vážení rodičia,          
    vzhľadom  na  blížiace  sa  vianočné  sviatky,  apelujeme  na  Vás – rodičov školopovinných detí, aby ste zvýšili svoj záujem o to, kde a s kým trávia Vaše deti voľný čas. Práve u školskej mládeže je túžba po nových zážitkoch, po zmene všedných dní, po zviditeľnení v  spoločnosti,  spojená  s  rizikami.  Žiaľ  veľakrát  je  zvolený  ten najnesprávnejší  spôsob.  Je potrebné zdôrazniť, že alkohol je z návykových látok mladým ľuďom najdostupnejší.
    Dôležitú  úlohu  v  tejto  problematike  zohráva  aj  skupina  rovesníkov. Riziká konzumovania alkoholu zvlášť u mladých ľudí sú veľké. S opakovaním a so zvyšovaním dávky klesá sústredenosť, ale čo je závažnejšie - objavuje sa agresívne správanie. Pri vyšších dávkach však u mladých ľudí môže nasledovať strata vedomia a hrozí riziko smrti. Rodičom  doporučujeme vyhnúť sa prednášaniu a moralizovaniu, nahradiť ich počúvaním, povzbudzovaním a umožniť deťom presadzovať sa rôznymi pozitívnymi  spôsobmi.  Verím,  že spoločnými silami a spoločným úsilím sa nám všetkým podarí predísť následkom, ktoré alkohol spôsobuje u detí, čo nám umožní prežiť aj nastávajúce sviatky bez vážnejších starostí. Veď najlepšia skúsenosť s alkoholom u detí je žiadna skúsenosť.
    koordinátor prevencie: Mgr. Škorvánková

    16.10.2014 15:07 | viac »
  • Foriem  šikanovania  je  nespočetné  množstvo,  záleží  z  akého  hľadiska  sa  na  ňu pozeráme. Najčastejšie  rozlišujeme  šikanovanie  fyzické,  psychické,  zmiešané  a  novú  –modernú formu,  ktorou  je  kyberšikana -  ako  špecifická  forma  psychickej  šikany.  V základných  školách  sa najčastejšie  stretávame  so  šikanovaním  priamym  - posmešné poznámky  na  adresu  dieťaťa, provokujúce poznámky, hrubé žarty, ponižovania. príkazy, ktoré dostáva od iných detí, naháňanie, strkanie, údery, kopance, ktoré nemusia byť silné, ale obeť ich nevracia,  bitky , v ktorých je jeden z účastníkov  slabší  a  snaží  sa  uniknúť a  šikanovaním nepriamym  - vylúčenie  dieťaťa  z  kolektívu, šírenie  nepravdivých  informácii.  Kyberšikana je  moderný  spôsob  psychického  šikanovania, ktorému sa pre jeho závažnosť budeme venovať v samostatnom príspevku.      

     

    PREVENCIA ŠIKANOVANIA    

    Podľa tvrdení odborníkov - najlepšou cestou, ako zabrániť šikane, je vytvoriť v škole otvorenejšie a  priateľskejšie vzťahy. Výchovným problémom je lepšie a účinnejšie predchádzať, ako ich následne vykoreňovať a odstraňovať. Práve preto má prevencia strategický význam. Za dostatočný dôvod pre zaoberanie sa šikanovaním by sme mali považovať nasledujúce alarmujúce signály: ponižovanie a  zosmiešňovanie žiaka triedou, kritika žiaka, výčitky na jeho adresu nepriateľským, pohŕdavým tónom, prejavy nerovnoprávnosti, žiak dostáva povýšenecké príkazy, býva ostatnými komandovaný a  okrikovaný,  objavujú  sa  údery,  strkanie,  kopanie,  naháňanie,  štuchanie,  keď  žiak  dobrovoľne odovzdáva desiaty spolužiakovi, bitky, pri ktorých je jeden z účastníkov slabší a snaží sa uniknúť, žiak je osamelý, nemá kamarátov, nikto sa s ním nebaví, žiak vchádza do triedy zároveň s učiteľom, na  hodiny  prichádza  neskoro,  všade  chodí  ako  posledný,  cez  prestávky  postáva  nenápadne  pred kabinetom,  žiak  pôsobí  depresívne,  smutne    nešťastne,  ak    žiak  prehovoriť  pred  triedou,  je neistý, vystrašený, žiak počas hodín telesnej výchovy zostáva v triede, má nadmernú absenciu či už ospravedlnenú  alebo  neospravedlnenú,  žiakovi  sa  náhle  zhorší  prospech,  na  vyučovaní  je nesústredený, žiak má poškodené, špinavé alebo rozhádzané osobné veci a taktiež odev, na žiakovi pozorovať modriny, odreniny, škrabance alebo rezné rany, ktoré nevie dostatočne vysvetliť.            

    Hore uvedené signály by sme mali brať za každých okolností vážne a situáciu overiť a preskúmať. Dieťaťu  je  potrebné  zabezpečiť  odbornú  pomoc  psychológa.  Mali  by  sme  sa  porozprávať  aj  s rodičmi a opýtať sa, či rodič nespozoroval niektoré z nižšie uvedených signálov:          

    v  dieťa nenavštevujú kamaráti, spolužiaci;          

    v  nemá priateľa na spoločné trávenie voľného času, nepozývajú ho na návštevu k iným deťom;         

    v  stráca záujem o učenie, má nechuť ísť ráno do školy;  

    v  cestou do školy a zo školy dieťa nechodí najkratšou cestou, ale strieda trasy, poprípade prosí o odvoz autom;     

    v  býva doma smutné, máva výkyvy nálad, zmienky o samovražde, odmieta sa zdôveriť s tým, čo ho trápi;   

    v  zaspáva s plačom, máva nepokojný spánok;     

    v  býva doma agresívne k súrodencom alebo ku kamarátom;      

    v  často doma hlási stratu osobných vecí;

    v  žiada rodičov o peniaze, pričom nevie pomenovať načo ich potrebuje;           

    v  sťažuje sa na bolesti brucha alebo hlavy, snaží sa, aby mohol ostať doma;     

    v  zdržiava sa doma viac ako mal vo zvyku.         

     

    Rodičia  majú  dôležitú  úlohu  pripraviť  svoje  deti  tak,  aby  zapadli  do  vonkajšieho  sveta  mimo rodiny.  Skôr, než deti začnú  chodiť  do školy,  sa musia naučiť ovládnuť svoje  agresívne impulzy. Naučiť  sa  uznať,  že  aj  ostatní  ľudia  majú  svoje  potreby. Dôležitú  úlohu  v  prevencii  teda zohrávajú aj rodičia, ktorí by mali pomôcť deťom nasledovne:    

    v  byť príkladom dobrých vzťahov;

    v  zvládať vlastnú agresivitu;

    v  dávať najavo, že násilná agresia je neprijateľná;

    v  zastaviť akýkoľvek náznak agresie.      

    V  škole  je  potrebné  pokračovať  v  prvom  rade  prevenciou,  preventívnymi  aktivitami  v  úzkej spolupráci s rodičmi. Tieto prostriedky môžu pomôcť predchádzať vzniku šikanovania v triede a v škole, odstraňovať ho hneď v samom začiatku.       
     

    koordinátor prevencie: Mgr. Škorvánková

    16.10.2014 15:07 | viac »
  • Zjavnou príčinou šikanovania je aj vplyv spoločnosti na jedinca. Vývoj spoločnosti nám priniesol veľa zmien sociálneho správania. Tieto zmeny sa prejavujú aj v medziľudských vzťahoch, čo spôsobuje, že mladí ľudia často a verne kopírujú agresívne formy vzájomného správania od dospelých. Na šikanovaní sa prejavuje aj veľa skrytých motívov. Je to nielen túžba po moci, nutkanie ovládať druhého človeka, ale je to aj motív hrubosti, ktorý sa prejavuje u človeka vtedy, keď sa človek teší z utrpenia iného. Určitú úlohu hrá aj zvedavosť, pretože šikanovať druhého človeka je tak trochu „experiment“. So zvedavosťou súvisí aj túžba stále silnejších zážitkov, túžba po senzácii.

    Ak dieťa vyrastá v rodine s prevahou kriku, násilia, má sklon používať tento druh agresívneho správania a prenášať ho do svojho prostredia. Ak sú rodičia sami agresormi, často podporujú  alebo obraňujú agresivitu u svojich detí a nechcú pripustiť ich vinu. Keď je dieťa zanedbávané alebo priveľmi trestané, takého deti sa môžu cítiť neisté a môžu začať šikanovať druhých, aby si dokázali, že sú hodné toho, aby si ich všímali. Ak má dieťa v rodine značnú voľnosť, zle reaguje na disciplínu.

    Príčin je mnoho. Je dôležité, aby sa rodičia, učitelia, výchovní poradcovia, psychológovia a sociálni pracovníci snažili v prvom rade šikanovanie odhaliť, objasniť príčinu a následne ho riešiť.
    V
     budúcom príspevku sa budeme venovať formám  a prevencii šikanovania.

                                                                                                               
    koordinátor prevencie:
    Mgr. Škorvánková

    16.10.2014 15:08 | viac »
  • Problematika šikanovania detí a mládeže v školskom prostredí sa oprávnene dostáva do centra spoločenskej pozornosti a stáva sa celospoločenským problémom. Pozorujeme čoraz častejšie agresívne správanie detí. Toto správanie je najviac ovplyvnené ich vonkajším prostredím ako je rodina, škola, masmédiá, atď. Šikanovanie sa objavuje čím ďalej, tým viac. Stalo sa veľmi vážnym problémom. Každý, kto pracuje v škole, by nemal byť k nemu ľahostajný. V súčasnosti žiadna škola nemá imunitu proti šikanovaniu. Preto je veľmi žiadúce realizovať dôslednú prevenciu, sledovať náznaky aj skrytého šikanovania a snažiť sa taktiež vytvárať zo školy bezpečné, neohrozené prostredie pre naše deti. Príčiny šikanovania sú rôzne, niektoré sú na prvý pohľad viditeľné, iné sa dajú objaviť len hlbšou analýzou, no jeho následky sa prejavujú dlhodobo. Každá škola by mala nájsť vlastný účinný spôsob ako šikanovaniu predchádzať. Šírenie šikanovania môže byť ukryté v atmosfére školy, v nevšímavosti, zlých medziľudských vzťahoch. Je to vážny dôvod na to, aby sa všetci zainteresovaní zamysleli nad tým, či máme dostatočné vedomosti postrehnúť, ktoré z detí sú tie, čo potrebujú našu pomoc. Aby sme získali vedomosti a zručnosti potrebné na odborný a citlivý postup, na riešenie situácii, keď dieťa dieťaťu nie je rovnocenným partnerom- kamarátom, ale postrachom. V priebehu tohto mesiaca budú na stránke  poskytnuté informácie o najrozšírenejších  druhoch a formách šikany, o tom ako  jej spoločnými silami  môžeme predchádzať.
     
    koordinátor prevencie: Mgr. Škorvánková
    16.10.2014 15:09 | viac »
  • 1.-4. ročník ZŠ
         Podpora zdravia sa má uskutočňovať ako súčasť výchovy a vzdelávania v mnohých predmetoch, v rámci mimovyučovacej činnosti a má byť súčasťou každodenného života školy. Výchova k zdraviu v školách - ako účinok primárnej prevencie zdravotných problémov a sociálno-patologických javov nie je v súčasnosti samostatným predmetom. Tézy o zdraví sú v kurikule na 1. stupni ZŠ ako súčasť vyučovacích predmetov – Prvouka, Prírodoveda, Vlastiveda, Etická výchova, Telesná výchova.
    Zdravie je najväčším darom  každého človeka, je hodnotou, ktorá sa nedá kúpiť, ani merať peniazmi. Keďže vekový priemer konzumentov psychoaktívnych látok sa nebezpečne znižuje, vzniká potreba najmä primárnej prevencie, hlavne u tých skupín detí, ktoré ešte neprišli do kontaktu s drogou. Preto je s primárnou prevenciou potrebné začať už na 1. stupni ZŠ, dokonca by mala prebiehať už od útleho veku. Žiakom 1. stupňa poskytujú naše pani učiteľky na princípe –Stravuj sa zdravo- jasné a zrozumiteľné informácie o komplexnom zdravotnom štýle. Cieľom je chrániť si svoje zdravie, pestovať k nemu pozitívny vzťah a vychovávať k zdravému životnému štýlu. Nevyhnutné je zamerať sa na zdravie ako hodnotu a odmietať to, čo by ho mohlo negatívne ovplyvniť.  V rámci tohto projektu sa konala 25.9.2013 na prvom stupni akcia, pod názvom „Deň mlieka“. Podstatou tohto dňa bolo priblížiť žiakom význam konzumácie mlieka. Je to jeden zo spôsobov , ako upozorniť na dôležitosť jeho pitia a na jeho zdravotné prínosy , najmä pre rastúce deti. Do projektov sa zapájajú aj žiaci školského klubu. V týždni od 14.10. do 18.10. bude na prvom stupni  ZŠ  v rámci projektu „Stravuj sa zdravo“ niekoľko akcií - napr. súťaž o najkrajšiu nástenku k danej téme, súťaž o najkrajší zeleninový tanier, o najkrajší ovocný špíz, ... pod vedením  Mgr. Ľ.  Slovíkovej a Mgr. A. Juritkovej. O priebehu akcie a jej výsledkoch Vás budú pani učiteľky informovať na portáli ZŠ.                                                

     
    koordinátor prevencie: Mgr. Škorvánková
     
     
     
     
     
     


     
    16.10.2014 15:09 | viac »
  • www.ovce.sk

    -pozrite si s dieťaťom jednu z rozprávok – pri pozeraní môžete komentovať ,prirovnať ovečky k deťom
    -po prezretí si spolu zhrňte základný dej pomocou otázok a rozprávania
    -pokračujte rozhovorom o tom, aké nebezpečenstvo bolo v konkrétnej rozprávke zobrazené, kde urobili chybu, o čo išlo vlkovi, ako sa ovečky zachránili..-spýtame sa dieťaťa , ako by sa cítilo, keby sa jemu stalo niečo podobné
    -aké ponaučenie si môžeme odniesť z rozprávky-/ak dieťa niečo nesprávne pochopilo, vysvetlíme mu to/
    -upozorníme na fakt, ktorý videli v rozprávke- ak používajú internet, počítač, prípadne mobil bez náležitej opatrnosti, hrozí im nebezpečenstvo
    -predísť nebezpečenstvu môžu tým, že skôr, než niečo urobia , musia si to dobre premyslieť
    -ak by sa  cítilo nepríjemne, ak by pociťovalo strach, nech sa vždy obráti na niekoho dospelého
    -v závere si ešte raz zhrňte hlavné ponaučenie z príbehu a zásady vhodného správania v podobnej situácii


     
    koordinátor prevencie: Mgr. Škorvánková
    16.10.2014 15:10 | viac »
  •  Deti v sieti 

    RODIČIA –POZOR!!!!

    Viete kto je na druhej strane?  /Facebook, Pokec/

     

    Internet a jeho nebezpečenstvá

    -Pedofília a pornografia

    -Sebapoškodzovanie / drogy, anorexia.../

    -Kyberšikana

    -Diskriminácia /rasizmus/

    -Násilie / agresivita , chuligánstvo.../

    -Stretnutie s neznámym človekom

    -Poskytovanie osobných údajov

     

    Aby nám internet slúžil

    -Rozprávajte sa s deťmi o internete

    -Používajte internet so svojimi deťmi

    -Určite pravidlá pre používanie internetu a mobilu

    -Vysvetlite dieťaťu, že stretnutie s človekom, ktorého poznalo cez internet, je nebezpečné

    -Používajte rodičovský zámok

    -Vysvetlite, že nie všetko, čo je na internete je pravda

    -Dôverujte, ale preverujte

    -Vymieňajte si informácie s ostatnými rodičmi a učiteľmi

    -Ponúknite deťom zaujímavé voľnočasové aktivity

     

    POZOR aj na počítačové hry

    -Môžu obsahovať násilie, sexuálne správanie, vulgarizmy, rasizmus, nabáda na hazardné hry...

    Môžu vyvolať závislosť, sociálnu izoláciu, problémy s komunikáciou ...

     

    koordinátor prevencie: Mgr. Škorvánková

     

     

     

    16.10.2014 15:10 | viac »

  • Moderné technológie počítač, internet, mobilný telefón zohrávajú aj v živote detí dôležitú úlohu. Vznikajú nové možnosti, ale aj množstvo rizík. V mladšom školskom veku sa už bežne pohybujú v prostredí internetu. Krajiny EÚ majú veľkú snahu predchádzať rizikám, ktoré súvisia s novými technológiami. Ako formu prevencie zvolili  pre mladšie deti  aj informácie na internetovom portáli OVCE.sk. Portál obsahuje rôzne rozprávky a doplnkové aktivity. Šíri osvetu o bezpečnom používaní internetu, mobilného telefónu, informuje o rizikách virtuálneho priestoru, poskytuje poradenstvo. Naväzuje na stránky www.zodpovedne.sk, www.pomoc.sk, www.stopline.sk, ktoré týmto dávam rodičom do pozornosti.  Najdôležitejšou úlohou v rámci prevencie   je naučiť deti, ako používať moderné technológie bezpečne a zodpovedne.

    V úvode mesiaca október Vás milí rodičia žiakov mladšieho školského veku, budeme informovať o postupe pri práci so stránkou OVCE.sk .
     

    koordinátor prevencie: Mgr. Škorvánková

    16.10.2014 15:11 | viac »
  •  

    Milí rodičia, výchovní pracovníci!

         Prevencia drogových závislostí a iných sociálno-patologických javov v školách a školských zariadeniach je dôležitou súčasťou systému účinných preventívnych aktivít, zameraných na ochranu detí, v zmysle dodržiavania medzinárodných dohovorov, najmä Deklarácie práv dieťaťa , Dohovoru o právach dieťaťa a je v súlade s Národnou protidrogovou stratégiou. Cieľom výchovy a vzdelávania v oblasti primárnej prevencie závislostí v rezorte školstva je realizácia prevencie sociálno-patologických javov,v zmysle pozitívnej výchovy ,ktorá vedie k formovaniu zdravého životného štýlu a utváraniu optimálnych podmienok pre rozvoj osobnosti jednotlivca.
         V tomto školskom roku si dovolíme požiadať o užšiu spoluprácu rodičov. Je dobré a správne , ak rodičia , ktorí majú len podozrenie na zmeny v správaní svojich detí , prídu , napíšu alebo sa inak skontaktujú buď s triednym učiteľom , výchovným poradcom, koordinátorom prevencie, prípadne riaditeľkou školy , kde budú usmernení v ďalšom postupe.     
         Dúfam , že všetkým zúčastneným budú nápomocné aj informácie, ktoré budeme postupne prezentovať v priebehu školského roku. Predkladaný bude prevenčný materiál o ochrane detí, o podnecovaní Vašej komunikácie s dieťaťom ,o nástrahách a nebezpečenstvách, ktoré naň číhajú v každodennom živote. Je potrebné si uvedomiť, že deti, ktoré nenachádzajú doma v rodine pochopenie pre „svoje problémy“ a starosti, majú veľké predpoklady stať sa obeťami buď násilia alebo iného zneužitia. Rodič by sa mal zaujímať , s kým sa dieťa stýka, o čom hovorí, komu podáva osobné informácie. Snažte sa vychovávať z nich osobnosti, ktoré sú schopné samé čeliť nástrahám a osobnosti, ktoré vedia byť zodpovedné za svoje konanie. Vytvorte z Vášho domova miesto dôvery a podpory, aby Vaše dieťa nehľadalo porozumenie a lásku inde. Veď je nám všetkým dobré známy fakt , že ľahšie je sociálno –patologickým javom predchádzať, ako ich následne odstraňovať.


     

    koordinátor prevencie: Mgr. Škorvánková


     

    16.10.2014 15:12 | viac »

Koordinátori

Koordinátor výchovy k manželstvu a rodičovstvu pre I. stupeň ZŠ

PaedDr. Adriána Škrková

plan_koordinatora_vmr_14_15.pdf

Plan_koordinátora vmr_13_14.doc

 

Koordinátor výchovy k manželstvu a rodičovstvu pre II. stupeň ZŠ

Mgr. Daniela Chutniaková

plan_koordinatora_2017_2018.doc

 

Koordinátor protidrogovej prevencie a iných sociálno-patologických javov pre I. stupeň ZŠ

Mgr. Elena Škorvánková

 

Koordinátor protidrogovej prevencie a iných sociálno-patologických javov pre II. stupeň ZŠ

PaedDr. Eva Štefaničiaková, PhD.

Zoznam článkov